افرادی که دریافت پیامک از خطوط تبلیغاتی خود را مسدود کردهاند یا در اصطلاح در لیست سیاه مخابرات قرار دارند، معمولاً قادر به دریافت پیامکهای تبلیغاتی از کسبوکارها و سازمانها نیستند. برای اطمینان از این که پیامکهای شما به این دسته از افراد نیز ارسال شود، نیاز است که خط پیامکی شما خدماتی شود. خدماتیسازی خط پیامکی به این معناست که شما با ارسال مدارک و تعهدات مشخص، اعلام میکنید که قصد ارسال پیامک تنها به مخاطبان خود را دارید و از این طریق اپراتور خدماتی شدن خط شما را تایید میکند. سایت icosms.ir با بهرهگیری از تمامی ظرفیتهای خود در همکاری با اپراتورهای مختلف، فرایند خدماتیسازی خط پیامکی را به سریعترین و کارآمدترین روش ممکن انجام میدهد تا پیامکهای شما به دست تمام مخاطبین، از جمله کسانی که در لیست سیاه قرار دارند، برسد.
دریافت مدارک و مشاهده شرایط خدماتی سازی خطو پیامکی
برای کاربران حقوقی که تمایل دارند پیامکهای خود را به تمامی شمارهها ارسال کنند، لازم است که اطلاعاتی نظیر شناسه ملی، کد اقتصادی و شماره ثبت شرکت خود را ارائه دهند. این کاربران باید تعهد کنند که هیچگونه پیامک تبلیغاتی از خطوط خدماتی خود ارسال نکنند. برای این منظور، باید فرم "تعهدنامه تعریف شماره خدماتی" را که از قبل مشخص شده است، در سربرگ شرکت تکمیل کرده و با امضا و مهر شرکت ارسال کنند. علاوه بر تعهدنامه، باید لیستی از شمارههای مشتریان به صورت فایل اکسل (حدود 400 تا 500 شماره همراه اول) ارائه دهند. همچنین، ارائه یک سفته به مبلغ 500 میلیون ریال نیز الزامی است. پس از تکمیل این مدارک، کاربران میتوانند از طریق پنل کاربری خود و منوی "شماره پیامکی" و گزینه "خدماتی سازی خط"، مدارک خود را آپلود و ارسال کنند. در تکمیل فرم تعهدنامه باید نکات زیر رعایت شود:
برای ارسال پیامک از طریق خطوط خدماتی در سایت icosms.ir، تنها کاربران حقوقی با شناسه ملی، کد اقتصادی و شماره ثبت امکان استفاده دارند. درخواستهای کاربران حقیقی توسط اپراتور همراه اول پذیرفته نمیشود. کاربران حقوقی باید تعهد دهند که از خطوط خدماتی فقط برای ارسال پیامکهای غیرتبلیغاتی استفاده کنند. بهمنظور انجام این کار، باید فرم "تعهدنامه تعریف شماره خدماتی" را در سربرگ شرکت خود تکمیل کرده، با امضا و مهر شرکت آن را ارسال نمایند.
همچنین، ارسال یک فایل اکسل با لیست ۴۰۰ تا ۵۰۰ شماره همراه اول و ارائه سفته به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال نیز الزامی است. پس از تکمیل مدارک، این اطلاعات از طریق پنل کاربری سایت icosms.ir در بخش "منوی شماره پیامکی > شمارههای من > خدماتیسازی خط" باید آپلود شوند.
در تکمیل تعهدنامه، نکات زیر باید رعایت شود:
مراحل خدماتی کردن خطوط 50001، 50002 و 50005 برای یک فرد حقوقی (شرکت یا سازمان)
1- تکمیل فرم تعهدنامه
برای ارسال تعهدنامه خطوط خدماتی 50001، 50002 و 50005 از سوی یک فرد حقوقی، فرم تعهدنامه باید بر روی سربرگ رسمی شرکت یا سازمان تکمیل گردد. در این فرم باید به صورت کامل و دقیق تمامی اطلاعات مربوط به خط خدماتی و نمونه پیامکهای خدماتی ذکر شده باشد. همچنین در بخش “موضوع و محتوای پیامک خدماتی”، شرکت باید یک نمونه پیامک همراه با توضیحات کامل از محتوای آن ارائه دهد. نمونههایی نظیر اطلاعرسانی به مشتریان، اعلام تاریخ تحویل کالا و یا ارسال کد پیگیری میتوانند به عنوان مثال ذکر شوند.
2- امضاء تعهدنامه توسط نماینده قانونی
در صورتی که شرکت یا سازمان قصد ارسال پیامکهای خدماتی داشته باشد، تعهدنامه باید توسط نماینده قانونی یا یکی از مدیران عامل که در روزنامه رسمی ثبت شدهاند امضاء گردد. لازم است که این امضاء همراه با مهر شرکت باشد. علاوه بر این، در صورتی که از خط خدماتی برای ارسال پیامکهای تبلیغاتی استفاده شود، جریمهای بالغ بر 10 میلیون تومان به دلیل تخلف در نظر گرفته خواهد شد. متن تعهدنامه باید به این صورت باشد:
“شرکت / سازمان … تعهد مینماید از خط … تنها برای ارسال پیامکهای خدماتی استفاده نماید و هیچ گونه پیامک تبلیغاتی از این خط ارسال نشود.”
3- ارسال سفته ضمانت
برای شرکتهای حقوقی، ارسال یک فقره سفته به مبلغ 200 میلیون ریال، بدون تاریخ و شرح، الزامی است. این سفته باید ضمیمه تعهدنامه ارسال گردد.
4- گواهی امضای نماینده قانونی
در صورتی که فرم تعهدنامه توسط نماینده شرکت تکمیل میشود، گواهی امضاء این فرد باید به همراه مدارک رسمی به سیستم ارسال شود. این مورد برای شرکتهای خصوصی ضروری است و در سازمانهای دولتی نیازی به ارسال گواهی امضا نیست.
5- ارسال بانک شمارههای مخاطبین
برای تکمیل فرآیند، باید بانک شمارههای مخاطبینی که موافق دریافت پیامکهای خدماتی هستند و شمارههای آنها از اپراتور همراه اول باشد، ارسال گردد. این بانک باید به صورت فایل متنی (txt) ذخیره و بارگذاری شود. برای سازمانهای دولتی، تنها ارسال تعهدنامه از سوی نماینده رسمی همراه با مدارک شناسه معتبر الزامی است.
در نهایت برای دانلود تعهدنامه خطوط خدماتی برای اوپراتورهای 50001، 50002 و 50005 و اطلاعات بیشتر، میتوانید به سایت icosms.ir مراجعه فرمایید.
به طور خلاصه فرد حقوقی باید موارد زیرا تکمیل کند:
خطوط پیامکی 9000 که توسط اپراتور آسیاتک ارائه میشوند بهطور پیشفرض بهصورت خدماتی فعال هستند. برای فعالسازی خط بهصورت خدماتی، کافی است مدارک لازم را برای خرید ارسال کنید. تمامی این خطوط دارای 8 رقم هستند. برای خرید خط خدماتی 9000، ابتدا باید از طریق تیکت پشتیبانی در سایت icosms.ir درخواست خود را ثبت کنید. سپس کارشناسان لیست خطوط آزاد را برای شما ارسال کرده و شما میتوانید مدارک خود را تکمیل و ارسال نمایید. شرایط خرید خط خدماتی 9000 بهشرح زیر است:
خطوط پیامکی 998 که توسط اپراتور شاتل موبایل ارائه میشوند، بهصورت پیشفرض در دو حالت خدماتی و تبلیغاتی در دسترس هستند. این خطوط نیازی به ارائه مدارک جداگانه برای خدماتیسازی ندارند و در زمان خرید، کافی است در فرم درخواست، گزینه خدماتی را انتخاب کنید. برای خرید خط خدماتی 998، ابتدا درخواست خود را از طریق منوی تیکت پشتیبانی در سایت icosms.ir ثبت کنید. پس از ثبت درخواست، لیست خطوط آزاد توسط کارشناسان برای شما ارسال خواهد شد. سپس میتوانید مدارک موردنیاز را تکمیل و ارسال نمایید. شرایط خرید خطوط خدماتی 998:
بدون هیچ هزینه اولیهای ثبتنام کنید، یک خط پیامکی رایگان دریافت کنید و اولین پیامک خود را ارسال کنید…
شرایط | 1000 | 3000 | 5000 | 998 | 9000 |
خدمات سازی با مدارک شرکت | |||||
خدماتی سازی با جواز کسب | |||||
مدت زمان خدمات رسانی خط | تا 1 ماه | تا 1 ماه | تا 1 ماه | تا 48 ساعت کاری | تا 48 ساعت کاری |
مبلغ سفته ضمات خدمات سازی خط | 10 میلیون | 50 میلیون | 50 میلیون | 50 میلیون | 50 میلیون |
برای مشاهده کامل جدول از چپ به راست بکشید
در صورتی که درخواست خدماتیسازی خط توسط اپراتور و شرکت ارتباطات سیار تأیید شود، ممکن است فرآیند خدماتیسازی خط حتی چند ماه به طول بیانجامد.
توجه: رعایت تمامی این مقررات برای استفاده بهینه از خدمات سامانه پیامکی icosms.ir ضروری است.
در ادامه میتوانید تعدادی از سوال های متداولی که احتمال دارد برایتان پیش بیاید را بخوانید.
برای خدماتیسازی خطوط پیامکی، ابتدا باید فرم تعهدنامه را تکمیل کرده، اطلاعات مورد نیاز (مانند لیست مشترکین و ایمیل سازمانی) را ارائه دهید و درخواست خود را ثبت کنید.
این فرآیند بسته به تأیید اپراتور و شرکت ارتباطات سیار ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد.
اطلاعات مدیرعامل شرکت، نماینده شرکت، ایمیل سازمانی و لیست شمارههای مشترکین (در قالب اکسل) از موارد ضروری هستند.
خیر، استفاده از خطوط خدماتی برای ارسال پیامک تبلیغاتی خلاف قوانین است و ممکن است منجر به تغییر کاربری خط و پیگرد قانونی شود.
خیر، استفاده از فایل مشترک و یکسان برای چند نمایندگی مجاز نیست و هر نمایندگی باید لیست مجزای مشترکین خود را ارائه دهد.
شماره مشترک باید از لیست سفید حذف شود و مسئولیت عواقب ناشی از عدم انجام این کار بر عهده مالک خط خدماتی است.
فهرست باید شامل شمارههای همراه اول باشد و از درج شمارههای تکراری یا متعلق به اپراتورهای دیگر اجتناب شود. همچنین باید ماهیانه بهروزرسانی و پالایش شود.
در صورت تخلف، شماره از لیست سفید حذف شده، امکان درخواست مجدد وجود نخواهد داشت و مالک خط مسئولیت قانونی در برابر نهادهای مرتبط را بر عهده خواهد داشت.